Musikkens betydning for psykisk helse


Verdensdagen for psykisk helse, 10. oktober, er en internasjonal FN-dag som markeres i mer enn 150 land, på ulike måter, for å fremme bevissthet om psykisk helse.

Vi markerer dagen ved å løfte fram musikkens betydning for god psykisk helse.

Våre bidrag er også samlet i facebook-arrangementet “Musikkens betydning for psykisk helse”: https://www.facebook.com/events/1207502807121361


Musikk og barn podden

Episode 2 og 3:

Musikkens betydning for psykisk helse

I forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse, har vi laget to spesialepisoder med psykoterapeut Edyta Gudbrandsen. edytagudbransen.com

Vi snakker om Musikkens betydning for psykisk helse, og håper vår samtale kan gi deg noen tanker om hvordan du kan støtte deg selv og andre gjennom ulike kunstformer.

Lytt til podcasten her:

Spotify:
Trailer (77 sek.)
Del 1 (30 min.)
Del 2 (22 min.)

Lydfiler:


Foto: Nina Graff

Intervju med professor Torill Vist

Musikk og følelser

Torill Vist ved barnehagelærerutdanningen på OsloMet har forsket på musikk og følelser. I dette intervjuet tar vi utgangspunkt i hennes avhandling «Musikkopplevelse som muligheter for følelseskunnskap».

Siden følelser og psykisk helse er så tett knyttet sammen, ønsker vi i anledning Verdensdagen for psykisk helse å få vite litt mer om funnene i forskningen hennes.

Les intervjuet hER


Hvordan kan man ivareta barns psykiske helse på en god måte?

I kampanjeperioden har vi delt følgende poster på sosiale medier. Tekstene er basert på illustrasjoner fra verdensdagen.no

 

Snakk om følelser

Det å snakke åpent om følelser er dessverre ikke vanlig i alle hjem. Hver fjerde ungdom føler at de ikke har noen å snakke med når livet er tøft. Å omgi oss med mennesker som tåler følelsene våre, kan redusere risikoen for følelsesflukt gjennom for eksempel rus eller isolasjon (kilde: verdensdagen.no).

Ta følelser på alvor allerede fra barna er små!

Snakk om følelser:
Sett navn på ulike følelser slik at barna kan uttrykke hva de føler, bruk gjerne plakaten som hjelpemiddel. La barna få oppleve at det er greit å føle ALLE følelser, ved at du lytter og viser forståelse. Og ved at du blir.


Bevegelse og aktivitet

Visste du at å lære gjennom bevegelse og aktivitet, gjør at vi husker det vi har lært mye bedre?

Dette gjelder også ved sang- og musikkaktiviteter med barn. Ved å kombinere sang og musikk med bevegelser som dans, klapping eller rytmeøvelser, aktiverer vi hele kroppen og flere sanser samtidig. Dette styrker hukommelsen og gjør læringen mer morsom og engasjerende.

For eksempel vil det å synge en sang samtidig som man beveger seg eller bruker instrumenter, hjelpe barna med å knytte både fysisk aktivitet og lyd til ordene og melodien. Dette gjør det lettere å huske sangen og det de lærer gjennom den.

Du som jobber med barn skaper gode læringsarenaer ved å ta i bruk sang- og musikkaktiviteter!


TRØSTende sanger

Musikk har en stor verdi for mennesker i alle aldre. Stemningen i en melodi eller ordene i en sangtekst kan føles trøstende, lindrende eller oppløftende. Spesielt når vi føler oss ensomme, nedfor, overveldet eller i sorg kan musikk være god "medisin".

Marthe Wang har skrevet en nydelig sang som Verdensdagen for psykisk helse har løftet frem, og som vi vil dele i dag. Håper du tar deg tid til å høre sangen og at du tar vare på den til deg selv eller deler den med en venn, som har det vanskelig.

Har du forslag til andre trøstende sanger?

Ta gjerne en titt i Skattkammer.no (for medlemmer) og på den åpne nettsiden Syngendeforeldre.no for tips til trøstende sanger.

Spotify: “Til deg” av Marthe Wang


UNDERVISNINGSOPPLEGG I BARNEHAGE

Voksne for Barn har laget undervisningopplegg for barnehage og skole i forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse.

Her er våre forslag til sanger, rim og regler som kan passe til undervisningopplegget for barnehagen:

Kreativt arbeid (samling 2):
Synge om dyrene som barna har tegnet, feks
Lille kattepus
Jeg vil ha en liten hund
Hva sier den kua som går i engen
Det var en liten underlat
Ai, ai, ai, Ingunn Løberg

Alle mus i sine hus (samarbeidslek):
Det kom en liten mus (regle)
Lille kattepus
Pusekatt hvor lå du i natt
Fem små mus
Lille katt, fra Emil i Lønneberget

Historie om vennskap (samarbeidslek):
Det e godt å ha någen, Svein Tang Wa / Hannes lekestue
Skal vi være venner, Bjarte Leithaug
Du og jeg, Suzanne Paalgard / Jul i Blåfjell

Dra på besøk til hverandre (samling 3):
Hjulene på bussen
Ror, ro til fiskeskjær
Tut, tut sier onkels bil


Å BLI SETT OG HØRT

Noen ganger er det ikke helt slik det ser ut på utsiden. Husk å sjekke innom de som endrer oppførsel, viser ekstra mye omsorg for andre, aldri ber om hjelp eller har vært stille i det siste.

Kjenner du igjen noen av disse trekkene som omtales på plakaten, hos noen av barna du omgås? Kanskje dette barnet har ekstra behov for å bli sett og hørt?


AKTIV LYTTING

Hvordan kan vi bli bedre samtalepartnere ved å lytte aktivt og bidra til at den andre føler seg sett, hørt og ikke minst forstått.

Prøv disse gode tipsene for aktiv lytting i forbindelse med samlingsstunder med barn! Og særlig hvis du tenker å teste ut filosofiske samtaler med barn, slik det står forklart i vårt fagblad, Ride ranke nr 3-2024.

I slike sammenhenger er det veldig bra å holde fokus, vise at du lytter, unngår å avbryte, gjengir det den andre sier - så den andre får klarhet - være oppmerksom, følger opp med åpne spørsmål og gjerne lager en oppsummering til slutt, som bekrefter at du har lyttet og vært tilstedeværende i samtalen eller i samlingsstunden. Akkurat slik det står på plakaten.


SAmtaler om psykisk helse

Skriv ned ønsker, behov, hemmeligheter, eller følelser på en lapp og samle i en eske, som dere senere kan bruke som utgangspunkt for en samtale. Prøv dette tipset fra Verdensdagen på arbeidsplassen, hjemme eller på skolen.

Jobber du med barn i kulturskole eller barnehage, kan du sette av tid sammen med barna og hjelpe dem å skrive egne lapper som samles i en boks eller krukke, som dere kan velge fra når dere skal ha samtaler om psykisk helse.

Hvis du trenger tips til hvordan du kan gjennomføre filosofiske samtaler omkring temaer som kommer fra lappene, kan du lese Praktiske tips til musikk og filosofi med barn, skrevet av filosof Ingunaya Amundsen og musikkpedagog Kajadilani Fiiksdal i fagbladet Ride ranke nr. 3-2024.

https://www.verdensdagen.no/ressurser/det-du-aldri-sier


FLYTFØLELSE

Du har sikkert kjent den følelsen av å synge, spille et instrument, male et bilde eller skrive en tekst og bli så oppslukt at du kommer inn i en flytfølelse?

Denne følelsen av å være i flyt eller flow gjør at du føler deg mindre ensom. Vi gir barn verktøy som både kan forebygge og redusere ensomhetsfølelse når vi er kreative sammen; når vi synger, danser, spiller instrumenter, tegner, maler, perler, bruker fantasien, lager eventyr, leter etter kongler ute i skogen, planter frø eller ser etter figurer i skyene. Alt vi kan gjøre som fanger hele vår oppmerksomhet, tar oss inn i flytsonen.

Hva vil du gjøre i dag, som du kan bli oppslukt av?